алтын урда чоры эдэбияты реферат

алтын урда чоры эдэбияты реферат

Алтын Урданың болгар заманындагы тагын бер архитектура истәлеге — Кече манара — безнең көннәргә кадәр яхшы сакланып калган. Аның күршесендәге мәчет күптән инде җимерелеп беткән.  Бу вакытны болгар тарихының иң яхшы чоры дип әйтеп булмас иде: дәүләтчелек юк ителә, йөзләрчә авыллар һәм шәһәрләр җимерелә, илнең икътисадына бик нык зарар килә. Тулаем Җучидагы кебек үк, Болгар Олысының да XIII гасырның икенче яртысында башланган чәчәк ату чоры озакка бармый.  Шуның белән бергә, Алтын Урда тарихы татар халкы һәм Урта Иделдәге башка халыклар тарихының бер өлешенә әверелгән. Әлеге темага башка язмаларны да укыгыз.

"Алтын Урда чоры әдәбияты" презентациясе 9 класслар өчен әзерләнде. 19 октября 2013 Гулия Хазиахметова 0 все материалы автора. altyin-urda-choryih.ppt Скачать. Комментарии. Оставить комментарий. Комментарии доступны только для зарегистрированных пользователей. Похожие материалы. К вопросу о тестировании коммуникативных умений говорения. Раздел: Английский язык - Иное.

Алтын Урда дәүләтләре – Идел буе Болгарстаны, Кырым, Харәземдә гомумислам мәдәниятенең бер өлеше булган бөек цивилизация барлыкка килә. Аларда җирле халыкларның мәдәният казанышлары бу империянең Ислам кыйммәтләрен үзләштергән үзенчәлекле мәдәнияте белән симбиоз рәвешендә берләшә. Шуның нәтиҗәсендә, Алтын Урдада мөселман мәдәниятенең төрле җирлеккә бәйле төрләре барлыкка килә. Алтын Урда мәдәниятенең башлангыч чорына Көнчыгыш Азия традицияләренең үтеп керүе хас. Ә XIII гасыр ахыры – XIV гасыр

Алтын Урданың (Җучи Олысы),ягъни Олуг Урданың ХVIII гасыр азагына кадәр, Кырым ханлыгын Россия дәүләте яулап алганчы, сәяси варислары була. Яңа сәяси үзәкләр – татар йортлары да мөстәкыйль дәүләт буларак тиз генә формалашмый. Казан, Кырым, Хаҗитархан һәм Төмән шәһәрләрендәге түрә-кара һәрберсе элеккеге Алтын Урда җирләрен берләштерүгә дәгъва белдергән. ХIV гасырның азагында башланып киткән таркалу процессы ХV йөздә дә дәвам итә. Яңа үзәкләр татар йортлары һәм вилаятьләренең башкалалары буларак үсеш ала, ә инде ХV гасырның урталарына алар мөстәкыйль сәяси эшчәнлек алып бара башлый.

Идарә иткән чорында Алтын Урда таркала башлый, Чыңгызхан нәселеннән чыккан ханнар илнең төрле өлешләрендә хакимиятне басып алалар, нәтиҗәдә Казан ханлыгы, Олы Урда, Себер ханлыгы, Кырым ханлыгы, Ногай Урдасы, Әбелхәер ханлыгы барлыкка килә, Урыс Олысы 1480 елга кадәр Олы Урдага ясак түләргә дәвам итә.

Алтын Урда тарихының аз билгеле сәхифәләре, Казах ханлыгының килеп чыгышы һәм Җүчи Олысыннан (Алтын Урда) чыккан төрле дәүләтләрнең үзара мөнәсәбәтләре үзенчәлеге турында Нур-Солтанда узган “Алтын Урда: тарих һәм тарихи хәтер” исемле түгәрәк өстәл утырышында галимнәр сөйләште. Казахстан өчен Алтын Урда ни дәрәҗәдә әһәмиятле?  Шул сәбәпле, бу чор тарихын өйрәнүгә Алькей Маргулан, Вениамин Юдин, Клавдия Пищулина зур өлеш кертте. Шулай ук хәзерге тикшеренүчеләр арасыннан Меруерт Абусеитова, Берекет Карибаев, Радик Темиргалиев исемнәрен атый алабыз”, — диде Б. Аяган.  “Алтын Урда – гаять зур дәүләт. Аннан бик күп төрки халыклар чыккан.

Болгарның чәчәк атуы Алтын Урда чоры белән бәйле. Моны Минтимер Шәймиев җавап хатында таный. Шуңа күрә Болгарны торгызганда, Алтын Урда ханнарының анда керткән өлешен дә күрсәтергә кирәк дип саныйм. Татар тарихы Алтын Урда белән генә чикләнми, әлбәттә. Әмма Җучи Олысы – Алтын Урда татарның бишеге һәм иң бөек дәүләте булган, минемчә.

Алтын Урда чоры әдәбияты Презентация авторы:Татарстан Республикасы Әлмәт шәһәре 25 нче урта гомуми белем бирү мәктәбенең татар теле һәм әдәбияты укытучысы Хаҗиәхмәтова Гөлия Әсхәт кызы. Сәйф Сараи “Сөһәйл вә Гөлдерсен” Дәрес планы: Сарай Бату шәһәре һәм Сәйф Сараи;әдипнең иҗат мирасы;С.Сараиның “Сөһәйл вә Гөлдерсен” дастанын анализлау.

Алтын Урда чоры әдәбияты бүлеген үткәч, мөстәкыйль эш буларак алына. Әзерләде.  Мәрданова Әдилә Әхсән кызы. Алтын Урда чоры әдәбияты. (Тест). Cорауларны игътибар белән укып чык һәм җавапларны билгелә яки язмача күрсәт.Дөрес җавап ны билгеләү 1балл белән, ә язмача җавапка 2 балл куела.

3. Алтын Урда чоры әд-ты. Котб "Хөсрәү вә Ширин". С.Сараи “Гөлстан бит төрки әсәре”.  4.Казан ханлыгы чоры эдэбияты.Казан ханлыгы чорына караган риваятьлэр хэм легендалар.Мохэммэдьяр ижаты. «тохвэи мэрдан» поэмасы. 15 йөзнең 1ярт. Алтын Урда дәүләте акрынлап таркала башлый, аның составына кергән кайбер халык-р, үзләрендә аерым ханлыклар төзеп, мөст-ль дәүләт булып яши башлыйлар(үзбәк, кырым, әстерхан, себер, казан ханлыклары).Бу дәүләтләрнең һәрберсендә экономика, эд-т һәм культура мөстәкыйльлеккә омтылыш күрсәтә. Моңа кадәр гомуми культура булып килгән төрки культура һәм әд-т аерым халык-ң культурасы булып әверелә.

Алтын Урда һәм без — татарлар (Алтын Урда ядкәре) Алтын Урда нинди ил-дәүләт булган? Менә нәрсә яза Алтын Урда дәүләтенең җеп башы турында XVII гасырда чыгышы белән татар булган Хива ханлыгының хакиме Әбелгазый Баһадир үзенең “Шәҗарәи төрек” хезмәтендә: “Җүси хан әнисен Бүртә Күчин диярләр. Чыңгыз хан яуда вакытта, меркит халкының ханы Уң аны, җиңгәчәсе буларак, үзенә кунакка алып китте.

Алтын Урда чоры әдәбияты. XIII йөз урталарыннан алып XV йөз башына кадәр дәвердә болгар-татар мәдәнияте, әдәбияты һәм сәнгатенең торышы турында кыскача мәгълумат бирү. Бу чор әдәбиятында иҗтимагый тормышның сәяси һәм икътисади хәлләрнең чагылышы.

"Алтын Урда, − дип яза әдәбият галиме Х. Миңнегулов, − халкыбыз тарихының ике гасырлык гадәти тарихы гына түгел, ә татарны татар иткән тиңдәшсез бер чор да ул". Алтын Урдадагы халыкның күпчелеге татар булуын шул чорның күпсанлы язма истәлекләре, әдәби ядкәрләре сөйли. XIV йөздә Идел-Урал буйларында яшәгән һәм иҗат иткән Котб, Хисам Кятиб, Габделмәҗид әсәрләре безнең бүгенге телебезнең башлангычы булып торалар. Алтын Урдада яшәп иҗат иткән шагыйрьләр безнең әдәбиятыбызга нигез салганнар дип әйтсәк, ялгышмабыз. Бу чор язма мәдәнияте үзенең үсеше, идея-эстетик байлыгы, поэтик дәрәҗәсе б

Алтын Урда чоры, 14нче йөз – татар әдәбиятының көмеш чоры, 20нче йөз башы – аның алтын чоры. Аның традицияләре, изелүләргә дә язма истәлекләр, уку йортлары юк ителүгә дә карамастан, халык хәтерендә дәвам итә. Гаяз Исхакыйларда, Дәрдмәндләрдә, Тукайларда яңа шартларда үсеп китә. Алтын Урда кебек дәүләт тоткан халык без. Тарихны бозучыларга аңлатырга кирәк”, - дип ялкынлы чыгыш ясады галим. Ул тарихи шәхесләребезнең исемен ешрак кулланырга, алар исемен урамнарга бирергә кирәклеген искәртте. Кичәдә әдәбият галиме, археограф, текстолог, филология фәннәре докторы Марсель Әхмәтҗанов, тарихчы Җәмил М

Алтын Урда дәүләте шагыйрьләре дастан, кыйсса, шигъри роман, газәл, робагый һәм башка жанрда иҗат иткәннәр. Фарсы һәм гарәп әдәбиятыннан иҗади файдаланганнар. 4.Казан ханлыгы чорыннан бүгенге көнгә кадәр нинди истәлекләр сакланып калган?  Ә хәзер Казан ханлыгы чоры әдипләренең тәрҗемәи хәлләре белән таныштыру өчен сүзне укучыларга бирәм. Илназ. Казтуганның тормыш юлы һәм иҗаты белән таныштыра.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

гдз по английскому языку planet of english безкоровайная с ответами

узенький проулочек марусенька русская песня ноты

ноты беркович этюд соль минор

basic english of economics латигіна підручник відповіді

мониторинговые работы 1 класс краснодарский край 2018 варианты